До 2016 року Світлана із сином жила у м. Сніжному на Донеччині, та через конфлікт була змушена переселитися до Запоріжжя.
Спроба перша. Аварійна нерухомість
У січні 2017 року жінка звернулася до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району (далі — УСЗН) із заявою про призначення їй та сину адресної допомоги. У заяві Світлана зазначила, що має аварійний будинок у Запорізькій області. До заяви додала підписану секретарем сільської ради довідку, відповідно до якої нерухомість визнана непридатною для проживання. Проте жінці відмовили на підставі п.6 постанови КМУ № 505 від 1 жовтня 2014 року (в редакції 22.12.2016 року). У ньому йдеться, що грошова допомога не призначається, якщо хтось із членів сім’ї має у власності житлове приміщення в регіонах, інших, ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії розмежування. Крім того, в УСЗН зазначили, що довідка підписана особою, яка не має повноважень одноосібно вирішувати подібні питання.
Не погодившись із такими обставинами, Світлана у 2018 році звернулася по юридичну допомогу до запорізького офісу БФ «Право на захист».
Спроба друга. Висновок про непридатність будинку
За рекомендаціями наших колег жінка звернулася до Державного підприємства «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій». Там склали висновок про технічний стан будівельних конструкцій її житлового будинку. Відповідно до висновку та рекомендацій, наведених у документі, будинок визнаний непридатним для проживання. Тож Світлана знову звернулася до УСЗН із заявою на призначення адресної допомоги та надала витяг з отриманого документу.
Проте в УСЗН повідомили, що відповідно до п. 5 Постанови КМУ № 505 від 1.10.2014 (в редакції 18.07.2018 року) «у разі наявності житлового приміщення, яке зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції, розташованого в інших регіонах, ніж тимчасово окупована територія України, населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення», додається копія акту обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири), складеного комісією, утвореною районною, районною в мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, військово-цивільною адміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної в місті (в разі утворення) ради, виконавчим органом ради об’єднаної територіальної громади, за формою згідно з додатком».
Спроба третя. Нарешті, вдала?
Наша клієнтка знову не погодилася з відповіддю й уже втретє звернулася із заявою на призначення адресної допомоги, у якій наводила норми законодавства, де вказано, що УСЗН повинно призначити її родині адресну допомогу. В УСЗН лише ігнорували доводи, наведені у висновку про технічний стан будинку. Управління посилалося на п. 5 Постанови КМУ № 505 від 1.10.2014 року (в останній редакції 08.09.2018), а також на п. 6 цієї Постанови, де зазначено, що підтвердження непридатності для проживання житлового приміщення здійснюється виключно актом технічного стану.
Спроба четверта. Суд розсудить
На початку 2019 року адвокат БФ «Право на захист» підготував та надіслав запит до сільської ради, у межах повноважень якої перебуває будинок Світлани, для з’ясування можливості складення акту технічного стану будинку. У відповіді сільської ради було зазначено, що житлово-експлуатаційна організація не може обстежити будинок, адже той у приватній власності й не має стосунку до громадського житлового фонду.
Після отримання такої відповіді та з наявним висновком спеціалізованої організації наші колеги вирішили спробувати ще раз вирішити спірне питання в досудовому порядку. Проте задум не вдався.
У липні 2019 року адвокат запорізького офісу БФ «Право на захист» підготував та направив до суду позовну заяву про визнання протиправними дій УСЗН щодо відмови в призначенні, нарахуванні та виплаті щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, у тому числі, на оплату житлово-комунальних послуг. Ще однією вимогою було зобов’язати УСЗН призначити та виплатити допомогу з моменту звернення.
Запорізький окружний адміністративний суд всебічно та повною мірою розглянув справу. 4 жовтня 2019 року було винесено рішення на користь Світлани. Це рішення ще не набрало законної сили, а отже, боротьба за відновлення порушеного права триває