Незаконна практика Селідівського УПСЗН при подовженні дії довідки ВПО

13 січня 2016 року набув чинності Закон “Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантії дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб”. Чотири місяці потому монітори БФ “Право на захист” продовжують фіксувати порушення органами соціального захисту населення прав внутрішньо переміщених осіб при оформленні довідки ВПО або подовженні її строку дії. Зокрема, працівники Селідівського УПСЗН, у разі якщо за однією адресою зареєстровано більше трьох переселенців, для оформлення чи подовження дії довідки продовжують вимагати присутності власника житла та його письмової згоди. Таку практику працівники УПСЗН пояснюють необхідністю виконання Постанови Кабміну №509, але норми цього акту не містять вимоги присутності власника житла для оформлення чи подовження дії довідки. “Оформлення довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи регулюється Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509”, – наголошує Юлія Трало, керівник служби юридичної допомоги проекту “Адвокація та правова допомога внутрішньо переміщеним особам”, який реалізується БФ “Право на захист” за підтримки Агентства ООН у справах біженців. Експерт наводить регламентований Постановою порядок дій: Для отримання чи подовження дії довідки ВПО внутрішньо переміщена особа має звернутися до Управління праці та соціального захисту із заявою про взяття на облік (форма заяви затверджена Мінсоцполітики), в якій вказується виключно інформація, надання якої передбачено нормативно. Разом із заявою про взяття на облік внутрішньо переміщена особа має надати:
  • документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або тимчасове посвідчення, що підтверджує особу громадянина України;
  • за наявності – документ, що підтверджує факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення;
  • у разі необхідності – свідоцтво про народження дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
У разі подання заяви законним представником внутрішньо переміщеної особи додатково пред’являються:
  • документ, що посвідчує особу законного представника та підтверджує громадянство України;
  • документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника, крім випадків, коли законними представниками є батьки (усиновлювачі).
Також, згідно із вказаною постановою, якщо 6-місячний строк виданої раніше довідки закінчився, ВПО має повторно звернутись до Управління праці та соціального захисту населення. Із наведеного очевидно, що вимагати будь-які додаткові документи, письмові чи усні “підтвердження, згоди, пояснення” інших осіб, так само як і їх фізичну присутність, працівники УТСЗН не мають права. Саме тому, у разі отримання подібних вимог, рекомендуємо звертатись до УПСЗН із письмовою заявою, в якій мають міститися вимоги видати довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та надати письмову відповідь про прийняте рішення, а у разі відмови – також про підстави відмови