Діти без супроводу: як їх захистити та гармонізувати законодавство України та ЄС

Випадки, коли маленькі українці перетинали кордон України без батьків – у супроводі незнайомих людей, волонтерів, далеких родичів або навіть самостійно – вразили та стали відомі на весь світ. З самого початку війни БФ "Право на захист" звертав увагу міжнародної спільноти на необхідність створення стандартів щодо захисту цих дітей.

Про ситуацію зараз та роботу в цьому напрямку спільно з іншими організаціями говорила адвокаційна координаторка БФ «Право на захист» Тетяна Лузан на Міжнародній конференції «Після війни: переосмислення майбутнього громадянського суспільства» у Варшаві. Тема її докладу стосувалася саме захисту дітей, які перетинають кордон без супроводу, та узгодження законодавства України та ЄС у цій сфері.

«Наш фонд також отримував дзвінки від батьків, які від відчаю готові були відправити своїх дітей за кордон із зовсім незнайомими людьми через російські звірства, які відбувалися на той час у Харкові, Запоріжжі та інших містах. Для «Право на захист» було очевидно, що настав час втрутитися, а також залучити колег із сусідніх країн до спроби врегулювати ситуацію», - сказала Тетяна Лузан.

Спільні зусилля українських та міжнародних організацій із захисту дітей та жінок полягали у підготовці документа, що визначав би мінімальні стандарти захисту неповнолітніх без супроводу, які втікають з України після російського вторгнення 24 лютого 2022 року. Наприклад, щодо опіки над дітьми та їх безпеки в іншій країні, а також їхнього безпечного повернення додому пізніше.

І остаточний проєкт був створений та став зразком для міжурядових угод щодо належного забезпечення прав дитини, захисту та піклування.

Його рекомендаційні положення базуються на правових інструментах ООН як основи та документах ЄС. Зокрема, таких як Директива ЄС про тимчасовий захист та відповідне імплементаційне рішення щодо України, резолюція Європейського парламенту від 7 квітня 2022 року про захист ЄС дітей та молоді, які тікають від війни в Україні.

«У стандарті також зазначено, що повернення в Україну дітей без супроводу має здійснюватися відповідно до вказівок національних органів і відповідати найкращим інтересам дитини. Таким чином забезпечено уникнення можливих майбутніх перешкод для повернення маленьких українців додому до батьків. Водночас ЄС і країни-члени закликали не розглядати припинення тимчасового захисту як автоматичну підставу для відправки українських дітей, якщо ситуація в Україні не дозволить безпечне та тривале повернення на її територію», - підсумувала Тетяна.